Sunday, December 26, 2010

Budget DSLR- lens: Canon EF 50 mm f1.8 II

Ik ben geen fotograaf en heb (nog) geen verstand van lenzen maar dit lensje is voor de prijs onverslaanbaar. Een nieuwe, digitale prime (vast brandpunt) voor 99,- : heel scherp, een mooie bokeh, lichtgevoelig en met autofocus. Het is een plastic lens, dus niet al te stevig, maar dat is voor mij (nog) geen probleem. Ik ben wat portretfoto's gaan maken met de 550 en deze lens en vond ze er geweldig uitzien: qua kleur, scherpte-diepte, scherpte.
Toen ik video ging draaien met deze lens, begreep ik hoe moeilijk het is om zonder zoom te draaien. Het is eigenlijk onmogelijk om ongeregisseerde shots te draaien. Het onderwerp mag zich maar binnen een zeer beperkt gebied bewegen anders ben je de controle: lees, focus kwijt.
Je hele compositie wordt niet meer bepaald door in- of uitzoom, zoals ik dat met mijn videocamera's gewend ben, maar door je lichamelijke afstand tot je onderwerp. Dat is een enorme beperking. Heel veel shots zijn daardoor niet meer mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan een kleine ruimte waarin je een totaal of medium shot wil draaien. Als je je kont niet kunt keren, houdt het op.
Dit maakt ook gelijk duidelijk dat -als je alleen met prime lenzen draait- je er veel nodig hebt. Trek je portemonnaie maar weer open.

No comments:

Post a Comment