Wednesday, December 8, 2010

Kopen in Amerika - part 2

In het vorige artikel over Kopen in Amerika meldde ik dat je 14% invoerrechten moet betalen als je een videocamera in het buitenland koopt maar bij een fotocamera geldt een tarief van 0,0% ?! Terwijl de meeste fotocamera's tegenwoordig filmen en de meeste videocamera's fotograferen. Dus wat is het verschil? Wat doet het ertoe. Ook voor een iPad of iPhone hoef je geen invoerrechten te betalen, zo meldde de Belastingdienst mij telefonisch.
Hoe dan ook, dat maakt het financieel gezien wel erg aantrekkelijk om een iPad te bestellen in Amerika. Maar daar wordt door de grote fabrikanten vaak een stokje voor gestoken. Veel winkels mogen bepaalde producten niet naar Europa versturen. Ik bestelde een videocamera van Sony en die stuurde ik naar een familielid in de VS. Officieel mocht dat niet, zei de verkoper van een grote foto- en videozaak. Maar ze wilden mij wel van dienst zijn. (En zichzelf natuurlijk ook wel, met een bestelling van $7000,- ;-)
Maar voor elk probleem is een oplossing: er zijn (oa Nederlandse) bedrijven in Amerika zoals deze of deze die de aankoop voor jou regelen en het naar je toe sturen. Ze vragen een vast bedrag of een percentage van de aankoopsom voor hun diensten. Je kunt het product ook zelf bestellen en naar hen toe laten sturen, waarna zij het weer naar jou doorsturen. (Ook handig als je een koopje op eBay ziet en de verkoper alleen binnen Amerika verzendt.) Talloze manieren dus om jezelf flink wat geld te besparen bij grote aankopen.

No comments:

Post a Comment