Friday, December 10, 2010

Panasonic Lumix TZ7

Ik had heel gunstige reviews gelezen over deze Panasonic en aangezien ik op zoek was naar een handig klein cameraatje met goeie foto- en videofuncties, was dit een van de kanshebbers. Uiteindelijk heeft het HD videoformaat en de 12x optische zoom me over de streep getrokken. Aangezien ik de camera het meeste gebruik voor vakantie, vind ik een goeie optische zoom heel belangrijk. Zo krijg je mooie foto's van mensen offguard en dat levert vaak de mooiste beelden op.

De camera neemt op in 720P, niet full HD dus maar wel HD. Full HD op een compact fotocamera heeft naar mijn mening weinig praktisch nut heeft omdat de lens de hoeveelheid pixels geen recht aan doet, omdat het gebruik en de formfactor van zo'n camera niet ingesteld zijn op full HD en omdat 720P sowieso al meer dan genoeg is als je geen theater gaat vullen.
Ik vind het een aardig cameraatje maar ik ben niet erg onder de indruk. Ik heb nogal wat blokvorming gezien door de zware compressie die wordt toegepast op de AVCHD-lite codec. Ook fotografisch is het verschil met een DSLR te groot- waarschijnlijk heb ik onrealistische verwachtingen van deze camera. Maar ik moet wel bekennen dat ik 'm alleen nog als point and shoot camera heb gebruikt en nog lang niet alle mogelijkheden heb ontdekt.
Iedereen weet hoe lekker een klein cameraatje is die je zo in je zak stopt en waarmee je lekker op de automaat schiet. Dat doet ie prima. Hij kan natuurlijk ook als point of view camera ingezet worden. Ik heb 'm wel eens op de racefiets gemonteerd tijdens een tocht in Gelderland. Ik moet alleen nog even wat verzinnen voor de tril- en schokabsorptie- toch maar helm-bevestiging volgende keer?

Hieronder wat testmateriaal dat ik in de zomer heb gedraaid.



Panasonic Lumix TZ7 on the road - literally from Im aging on Vimeo.

No comments:

Post a Comment