Tuesday, December 14, 2010

Voor 25,- een goeie microfoon voor portable recording.

Jaren geleden las ik over goede ervaringen die mensen hadden met het opnemen van interviews met een soort MP3-speler, de iRiver IFP799 in combinatie met een goedkoop maar uitstekend microfoontje voor rond de US $25,- Voor lowbudget filmers een goedkoop alternatief voor de Sennheiser EW-series, bijvoorbeeld. Of als backup recording device.

Later werd de iRiver IFP799 opgevolgd door de iRiver IFP800 maar beiden zijn bijna niet meer te vinden, zo leerde een snelle zoektocht op het internet mij net. Tegenwoordig heb je apparaatje als de Zoom H1.
Ik heb de iRiver eigenlijk vrij weinig gebruikt maar nu ik onlangs voor het eerst met mijn 550D op stap ging naar de eerste DSLR meetup in Amsterdam en een interviewtje wilde afnemen met Philip Bloom, heb ik hem toch weer uit de kast getrokken. Bovendien wist ik dat het met PluralEyes een fluitje van een cent zou zijn om de boel te syncen.
Het apparaatje is voor dit soort reportages heel fijn: via de line in koppel je er een extern microfoontje aan en ik heb hem zo ingesteld dat ie opneemt in mono, 44.1 Khz en 160 KBps. Met  1 GB aan flash geheugen kun je probleemloos elk interview uitzitten.  Ook al omdat hij op een enkele AA-batterij een week non-stop kan draaien.
Maar dit stukje gaat eigenlijk over dit omnidirectionele microfoontje van Giant Squid Audio: een stukje handwerk van een geluidsfanaat die op zoek was naar goede, betaalbare microfoons, ze niet vond en toen zelf aan het bouwen is geslagen.  Ik heb de maker achterhaald en hij is nog steeds in business en verkoopt zijn microfoons aan liefhebbers en professionals.
Zijn website geeft veel technische informatie en testimonials. Prima microfoons (en accesoires) voor portable recorders, misschien niet zo gelikt afgewerkt als bij de grote fabrikanten but who cares voor die prijs? Uiteindelijk gaat het toch altijd om de inhoud. Een vergelijking van de Giant Squid met de ME2 van Sennheiser is hier te beluisteren.

(Ik zie net dat ie tot begin januari Special Deals heeft!)

No comments:

Post a Comment