Tuesday, January 18, 2011

The Art of Getting Paid

Ik heb op het moment van schrijven 4 rekeningen uitstaan voor werk dat ik gedaan heb in oktober en november van vorig jaar. Anders gezegd: ik heb sinds oktober vorig jaar geen inkomsten. Wanneer dat geld binnen zal komen is een groot raadsel. Het zou zomaar tot maart of zelfs april kunnen duren voordat ik alles binnen heb. Ondertussen schraap ik wel de laatste restjes van mijn spaargeld bijeen...


In dit vak bellen opdrachtgevers je vaak een dag of paar dagen voordat ze je nodig hebben.
"Ja, er is morgen een groot evenement en we vinden het eigenlijk toch wel leuk om daar een video van te hebben... Ja, ik weet dat het morgen zaterdag is en dat het een beetje laat is. Het wordt wel erg gezellig!"
Natuurlijk zet je alles op alles om het te regelen: je wilt je klant helpen en zegt in principe geen 'nee' tegen werk. Dus je zet je afspraken om, je regelt een oppas en staat daar de volgende dag keurig op tijd met vier tassen apparatuur. Maar toch: konden ze niet eerder dan 24 uur vantevoren bedenken dat ze alles gefilmd wilden hebben?
Voor non-profit of culturele instellingen doe je dingen nog wel eens voor een vriendenprijsje. Sta je daar voor een paar honderd euro in je eentje met 3 camera's te jongleren. Maar het echte goochelwerk is om die paar honderd euro op je rekening te krijgen.
Sommige bedrijven hebben kwade opzet: ze wachten standaard de maximale termijn af (2 maanden, geloof ik) voordat ze je betalen. Dat levert hen rente op en het is formeel bedrijfsbeleid. Anderen wachten tot zij zélf betaald worden totdat ze jou betalen. Een derde groep maakt er gewoon een puinhoop van en gedraagt zich alsof ze het slachtoffer zijn van hun eigen administratie.



Ik pleit voor een keiharde aanpak van opdrachtgevers die kleine zelfstandigen niet binnen 2 weken betalen. Wat te denken van een verhoging van 10% van het te betalen bedrag per dag dat er niet betaald wordt. Moet je eens kijken hoe het geld gaat rollen, de renteniers gaan vallen en de gebrekkige administratie als door wonderolie gesmeerd gaat lopen...

No comments:

Post a Comment