Monday, January 3, 2011

De vergeten LCD VF: de Sock Loupe

Ik wilde een bespreking doen van een accessoire dat ik al een tijdje heb: de Sock Loupe voor LCD screens. Ik heb er destijds één gekocht voor mijn EX1, op aanraden van Philip Bloom, die hem zelfs beter vond dan de geweldige viewfinder van de EX3.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik er weinig gebruik van heb gemaakt. De werking is misschien geweldig, maar een systeem dat je in 2 delen elke keer aan je LCD scherm moet bevestigen, was voor mij te omslachtig. Ik gebruikte bij fel licht dan alleen de Hood Pro, het lenskapje. Ook het feit dat het slappe sokje zo makkelijk wegdrukt ipv gewoon keihard op z'n plek blijft, kon me niet bekoren. Kortom, ik merkte dat ik ook zonder kon met m'n EX1.
Maar met DSLR's kun je natuurlijk niet zonder een of andere VF of monitor. En ik kwam er net achter dat niet alleen het ontwerp van de Sock Loupes flink verbeterd is, namelijk uit één deel, maar dat ze ook voor DSLR's geleverd worden.
De bevestiging voor DSLR's is middels een soort elastiekjes om de body. Voor een videocamera gaat dat met velcro. (je kunt ze specifiek voor jouw model camera bestellen)
Groot voordeel lijkt mij dat dat vrij snel bevestigt aan de camera en steviger is dan de magneetjes van de (kloon) LCDVF. En als je een Canon 60D hebt met het kantelbare LCD-schermpje, is het ook een mooie oplossing, juist vanwege het geringe gewicht en de zachte materialen. Voor 89,- dollar lijkt dit een heel redelijke deal en zeker praktischer en voordeliger dan veel andere opties. De Sock Loupe is er voor DSLR's, camcorders en (semi-)pro videocamera's. Er zijn zelfs 'mini-sokjes' voor pocket camera's. Hier is meer informatie.

No comments:

Post a Comment